همه چیز درباره فلز سرب

سرب چیست؟

همه چیز درباره فلز سرب

سرب  یک فلز نرم اما بسیار سنگین و دارای مقاومت بالا است و به همین دلیل چکش خوار و شکل پذیراست . رنگ آن سفید مایل به آبی است که در مجاورت هوابه رنگ خاکستری تیره در می آید این فلز سمی سنگین ترین عنصر پایدار در جدول تناوبی است .

مشخصات سرب

  • نماد سرب Pb
  • عدد اتمی 82 است
  • وزن اتمی 207.19 می باشد
  • نقطه ذوب 327.5 درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش 1744 درجه سانتی گراد
  • تراکم 11.29 گرم بر سانتی متر
  • حالت اکسیداسیون +2 و +4

همه چیز درباره فلز سرب

سرب در معدن به دست آورده میشود به صورت عمده معدن ها سرب و روی تا 70 درصد به صورت مشترک و در کنار هم یافت میشود برای استخراج سرب از سنگ سرب ابتدا سنگ سرب را کاملا خرد میکنند بعد از تغلیظ در کوره های تنور احیا میشوند پس از آن سرب خام را تصفیه میکنند و سرب با خلوص 99.94 درصد به دست می آید . سرب را همچنین میتوان در سنگ های آذرین ، سنگ های رسوبی و سنگ های دگرگونی یافت و سرب در پوسته زمین هم یافت میشود.

به دلیل نرم بودن و مقاومت بالا در برابر پوسیدگی ،و از سرب برای نگهداری هرگونه مایه فرسایش گری مانند اسید سولفوریک استفاده میشود.

کاربرد فلز سرب در صنعت به شرح زیر میباشد:

  1. تولید کابل
  2. صنعت شیشه سازی در مرحله لعاب کاری
  3. صنعت چاپ
  4. ساخت و تولید انواع باتری
  5. ساخت تجهیزات مداری
  6. صنعت سرامیک
  7. صنعت هسته ای
  8. عایق سقف و محافظت تابشی
  9. عایق صدا و عایق رطوب

از کاربر فلز سرب عایق صدا چیست ؟

معمولا از سرب برای مانعی برای جذب صدا و ارتعاش استفاده میشود و به عنوان یک لایه محدود کننده صدا در دیوار ها کف و سقف استودیو های صدا استفاده میشود و از این فلز در صنایعی که سرو صدای زیادی در هنگام انجام گار دارند استفاده میشود ورق سرب 10 برابر شیشه یا بتن و تا 100 برابر بیشتر چوب میتواند عایق صدا باشد .

همه چیز درباره فلز سرب

سرب در تمام مراخل استخراج و تولید میتواند باعث سمی شدن محیط زیست شود همین امر سبب میشود سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد  سرب جز فلزاتی است که به علت نقطه ذوب پایین به راحتی ایجاد گاز سمی میکند و با جذب شدن در آب هوا و مواد غذایی میتواند وارد بدن انسان شود.

مسمومیت با سرب در زمان آگوستوس شناخته شده است در آن زمان سرب یه طور گسترده در زمینه ساخت ظروف و پخت و پز استفاده میکردند و قرار گرفتن در معرض سرب میتواند این محصولات را آلوده کنند .

سرب سفید چیست ؟

سرب سفید ترکیبی از یک رنگدانه سفید است که از اکسید سرب ساخته شده است از این رنگدانه بیشتر برای کار های تزئنی استفاده میکنند. سرب سفید یک رنگدانه محبوب است و در طیف گسترده ای از محصولات از جمله رنگ ، پلاستیک ، و کاغذ استفاده میشود و لازم به ذکر است سرب سفید هم باعث مسمومیت میشود و به همین دلیل استفاده از ان در صنعت محدود شد و در حال حاضد سرب سفید در تولید باتری های سرب اسیدی استفاده میشود .

 

سخن پایانی

سرب  یک فلز نرم اما بسیار سنگین و دارای مقاومت بالا است و به همین دلیل چکش خوار و شکل پذیراست . رنگ آن سفید مایل به آبی است که در مجاورت هوابه رنگ خاکستری تیره در می آید این فلز سمی سنگین ترین عنصر پایدار در جدول تناوبی است . سرب در تمام مراخل استخراج و تولید میتواند باعث سمی شدن محیط زیست شود همین امر سبب میشود سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد  سرب جز فلزاتی است که به علت نقطه ذوب پایین به راحتی ایجاد گاز سمی میکند و با جذب شدن در آب هوا و مواد غذایی میتواند وارد بدن انسان شود.

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0